ייעוץ לפני חקירה פלילית: דע את זכויותיך ושמור עליהן!

חקירה פלילית היא מעמד לא נעים, בוודאי עבור אדם נורמטיבי שלא עמד לפני כן בסיטואציה הזו. חקירה במשטרה יכולה להלחיץ רבים, לגרום להם לטעות ולומר דברים שעלולים לעלות להם ביוקר – החל מהרשעה פלילית בבית משפט ועד למאסר בפועל. גם מתן עדות תמימה במשטרה עלולה להפוך לחקירה פלילית תוך כדי התשאול. מה עושים? איך מבחינים בתחילת החקירה הפלילית? מה הן זכויותיך בחקירה פלילית? הנה כמה תשובות מאת עו"ד עמיחי ימין, מומחה למשפט פלילי

חקירה פלילית הינה מעמד מלחיץ ולא נעים, אבל למרבה ההפתעה – גם די נפוץ במדינת ישראל. על פי נתוני משטרת ישראל, ישנם יותר משני מיליון תיקים פליליים ורישומים פליליים במאגר המשטרה – כלומר, רבע מאוכלוסיית המדינה הייתה לפחות פעם אחת במעמד של חקירה פלילית כזו או אחרת.

חקירות פליליות יכולות להיפתח עקב מגוון רחב של עבירות – עבירות רכוש, עבירות אלימות, עבירות של “צווארון לבן” ואפילו עבירות של טוהר המידות. כל אחד – מהנשיא וראש הממשלה ועד אחרון האזרחים – יכול להיקלע לחקירה כזו.

“העבריינים המקצועיים” מכירים את המעמד הזה, ומנוסים בו; אולם רוב רובה של האוכלוסייה, שהיא נורמטיבית באופייה, זרה למעמד הזה, ועצם ההימצאות בחקירה פלילית עלול להלחיץ את העומד או העומדת במרכזה של חקירה כזו – באופן שיגרום להם לבצע טעויות קריטיות, העלולות לעלות ביוקר, עד כדי הרשעה.

את זאת יש לדעת: בישראל אחוז ההרשעות בכתבי אישום המוגשים לבית המשפט הוא מהגבוהים בעולם המערבי, עם למעלה מ-90% הרשעה. זה אומר, בין היתר, כי ישנו אחוז לא מבוטל של הרשעות שווא…

אם זומנת לחקירה פלילית, או זומנת לתשאול ומתן עדות ובמהלך החקירה היא הפכה לפלילית כנגדך, חשוב לדעת מה זכויותיך וכיצד לשמור עליהן.

הנה כמה זכויות חשובות שעומדות לך במהלך חקירה פלילית:

ייעוץ לפני חקירה פלילית ובמהלכה

אם זומנת לחקירה פלילית ואת/ה יודע/ת מראש כי הנך חשוד/ה במסגרת אותה חקירה, חשוב להיוועץ בעורך דין המתמחה במשפט הפלילי לפני החקירה. עורך הדין ידע להכין אותך למעמד החקירה, לייעץ לך מה לומר ומה לא לומר ויעדכן אותך לגבי זכויותיך המלאות בחקירה.

אם זומנת למתן עדות פתוחה (חקירה שלא באזהרה) ובמהלך מתן העדות, החקירה עצמה הפכה לחקירה פלילית באזהרה כנגדך – חובה על החוקרים להודיע לך על חקירתך באזהרה, ולאפשר לך להפסיק את החקירה לצורך היוועצות עם עורך דין. המלצתו של עורך דין עמיחי ימין היא לעמוד על זכותך ולהיוועץ בעורך דין פלילי מנוסה.

חקירה באזהרה

החוקרים כאמור מחויבים להודיע לכל חשוד בעבירה פלילית הנחקר על ידם כי החקירה נגדו הופכת לחקירה באזהרה, וכי זכותו של כל נחקר לשמור על זכות השתיקה ולהיוועץ בעורך דין.

המלצתו של עורך דין עמיחי ימין כי כבר בתחילתה של החקירה באזהרה, מייד לאחר שהוזהרת, יש לבקש להפסיק את החקירה ולדרוש להיוועץ עם עורך דין פלילי מנוסה כדי לקבל עוד בטרם החקירה, את הייעוץ הטוב ביותר להתמודדות אל מול חקירה פלילית באזהרה. יש שתי נקודות

זכות השתיקה

לכל אדם עומדת זכות השתיקה, על מנת לא להפליל את עצמו. במצבים מסוימים, זה יכול להועיל – בעיקר עם הראיות שיש בידי החוקרים חלשות, במקרה זה ינסו החוקרים להוציא מהחשוד הודאה שתמסמר עבורם את התיק.

אולם לפעמים הפעלת זכות השתיקה גורמת לחשוד להיראות כאשם, ובהיעדר גרסה נגדית שנמסרת על ידיו לאירועים, החשדות כנגדו עלולים להתחזק ולשכנע את המשטרה ו/או הפרקליטות להגיש כנגדו כתב אישום.

גם כאן, ייעוץ לפני חקירה פלילית יכול להועיל בקבלת ההחלטה האם לשתוק בחקירה או שמא יש לתת גרסה הכוללת אליבי וכדומה.

תרגילי חקירה פלילית

חשוב לזכור: החוקר אינו חבר שלך והוא ממוקד מטרה לאסוף כמה שיותר ראיות מפלילות כנגדך, לשם כך יעשה החוקר שימוש בדרכים שונות ולרוב אף מניפולטיביות. במהלך החקירה, החוקרים עלולים לשקר לך, לאיים, להתחבב עליך ולשחק במגוון תפקידים כמו “שוטר טוב” ו”שוטר רע”, על מנת להוציא ממך הודאה בעבירה או לכל הפחות ראיה שקושרת אותך לביצוע עבירה.

ייעוץ לפני חקירה פלילית מאת עורך דין פלילי מנוסה יכין אותך טוב יותר לכל מיני סוגים של תרגילי חקירה כאלו, ויכול לסייע לך שלא ליפול בפח שטומנים חוקרים לנחקריהם.

 לא פחות חשוב מכך, ייעוץ לפני חקירה פלילית, יכין אותך מבחינה מנטלית להתמודדות מול הלחץ הנפשי הכבד בו מצוי לרוב מי שנמצא בחקירה תחת אזהרה.

עו”ד עמיחי ימין הינו עורך דין פלילי מנוסה, אשר הביא לא פעם לסגירת תיקים כבר בשלב החקירה. זומנת לחקירה פלילית? התקשר לקבלת ייעוץ לפני חקירה פלילית אל עו”ד עמיחי ימין .

052-3550072

052-3550072

חקירה פלילית
עו"ד עמיחי ימין