הדרך לזיכוי במשפט פלילי עוברת דרך גיבוש אסטרטגיית הגנה בפני כתבי אישום פליליים

אם הוגש נגדך כתב אישום פלילי, דרושה לך אסטרטגיית הגנה מנצחת על מנת להוביל לזיכוי או לכל הפחות להפחתת העונש. לשם כך דרוש לך עורך דין פלילי מנוסה, המכיר את החוק, את התובעים ואת התנהלות השופטים השונים בבתי המשפט. עו"ד עמיחי ימין, עו"ד פלילי ותיק, מסביר

במדינת ישראל ישנה סטטיסטיקה עגומה, ואולי גם מפחידה, של אחוז הרשעות גבוה מאוד בבתי המשפט: למעלה מ-90% מכתבי האישום המוגשים לבית המשפט מסתיימים בהרשעה. זהו אחוז גבוה מאוד ביחס למדינות מערביות אחרות.

הסטטיסטיקה הזו אומרת שאם הוגש כנגדך כתב אישום, סביר מאוד להניח, בסבירות גבוהה, כי תורשע בדין – ואז עלול להיפגע שמך הטוב, ואולי אף הדבר יהיה כרוך בעונש מאסר!

איך נמנעים מהסטטיסטיקה הזו?

בהנחה שלא צלחה הדרך בניסיון לשכנע את המשטרה ואחריה את הפרקליטות להימנע מהגשת כתב האישום מלכתחילה, חשוב להתכונן היטב למשפט ולגבש אסטרטגיית הגנה בפני כתבי אישום פליליים.

שלב ראשון בגיבוש אסטרטגיית הגנה פלילית: הכרת הראיות נגדך

עם הגשת כתב האישום, מחוייבת המאשימה להגיש להגנה את כל הראיות שנאספו כנגדך, ואת כלל הראיות שנאספו במהלך החקירה.

כאשר מדובר על הראיות, מדובר על כל העדויות, תמלילי החקירות והקלטותיהן, מסמכים שונים, מדיה דיגיטלית המתעדת את העבירה אם קיימת ועוד.

הראיות הללו מספרות את סיפור המקרה, והן מחזקות או מחלישות את גרסת התביעה, הלוא היא כתב האישום עצמו.

חשוב להדגיש כי חובת מסירתן של כל הראיות כוללות גם ראיות מזכות, כלומר – גם ראיות שיכולות לסייע לך בתמיכה בקו ההגנה שתגבש, אשר יתורגם לכתב הגנה ולאסטרטגיית התנהלות בבית המשפט מול השופטים, נציגי התביעה הכללית והעדים שיופיעו במשפט.

שלב שני בגיבוש אסטרטגיית הגנה פלילית: הכרת החוק על בוריו

אחרי למידת כתב האישום והראיות התומכות בו, ולמידת מכלול חומר הראיות, כולל “קיטלוג” של חומרי הראיות לראיות מרשיעות וראיות מזכות, יש צורך בהכרה מעמיקה של חוק סדר הדין הפלילי, דיני הראיות וכמובן תקנות בית המשפט המכתיבות את סדרי הדיון וההתנהגות בבית המשפט.

מכלול החוקים והתקנות, לצד הראיות ומשקלן המשתנה, מאפשר גיבוש אסטרטגיה משפטית נכונה, הכוללת גם טקטיקות משפטיות ספציפיות – למשל, חתירה לפסילתן של ראיות מסויימות שנאספו שלא כדין, הדגשת סתירות בראיות התביעה או בעדויות עדי התביעה ועוד.

שלב שלישי בגיבוש אסטרטגיית הגנה פלילית: הכרת הנפשות הפועלות בבית המשפט

השלב השלישי בגיבוש אסטרטגיית הגנה בפני כתבי אישום פליליים הוא הכרת הנפשות הפועלות בבית המשפט בתיק הספציפי: מיהם השופטים, מה גישתם לסוגים שונים של עבירות, מיהם התובעים, באיזה מחוז הם משרתים ומה היסטוריית התביעה שלהם, גישתם ומדיניותם.

הכרה עמוקה של בעלי התפקידים, אופיים ודעותיהם ממשפטי עבר יכולה לסייע מאוד בניהול אסטרטגיית הגנה מוצלחת, וגם בניהול משא ומתן עם התביעה תוך כדי המשפט, לצמצום מחלוקות ואף לביטול כתב האישום תוך כדי המשפט.

שלב רביעי בגיבוש אסטרטגיית הגנה פלילית: פרשת הגנה

לאחר שלושת השלבים הקודמים בגיבוש אסטרטגיית הגנה בפני כתבי אישום פליליים, יהיה צורך לגבש את קו ההגנה בפועל, שהינו הגרסה המשפטית המזכה של הנאשם, אשר תוצג בבית המשפט.

על קו ההגנה יהיה להתבסס הן על חומרי הראיות שהוגשו על ידי התביעה, והן על ראיות ועדויות הגנה שיוצגו בשלב פרשת ההגנה בבית המשפט.

חשוב לגבש את קו ההגנה ואת אסטרטגיית ההגנה כולה, הבאה לידי ביטוי בפרשת ההגנה על בסיס השלבים הקודמים: למידה מדוקדקת של חומר הראיות, מציאת הסתירות והחולשות בראיות התביעה, חיזוק ראיות מזכות ועדויות מזכות, חתירה לפסילת ראיות תביעה במידת האפשר, וגיבוש גרסה אמינה אשר לה יש סיכוי להתקבל בבית המשפט בין היתר על סמך ההיסטוריה המשפטית של השופטים בתיק.

עו”ד עמיחי ימין הינו עורך דין פלילי מנוסה, המתמחה בבניית אסטרטגיות הגנה יצירתיות ומנצחות, על בסיס הכרה עמוקה של החוק ושל בעלי התפקידים השונים במערכת המשפט הפלילית בישראל – אסטרטגיות הגנה משפטיות אשר הביאו לא פעם לזיכוי נאשמים או לביטול משפטם.

הגנה פלילית
עו"ד עמיחי ימין