ייצוג והגנה פלילית בבית המשפט – רק עם עורך דין מנוסה המכיר את היטב את המשפט הפלילי

יש הרבה עורכי דין בישראל במגוון עצום של תחומי עשייה והתמחות, אבל אם הסתבכת במשפט פלילי בו הוגש כנגדך כתב אישום על ידי מי מרשויות התביעה המוסמכות במדינה, מומלץ מאוד כי מי שייצג אותך בבית המשפט יהיה בעל ניסיון רב ומוניטין כעורך דין פלילי המכיר את "זירת הקרב" של ניהול משפט פלילי. עורך עמיחי ימין, המנוסה מאוד בתחום הפלילי, נותן סימנים בחשיבות של עורך דין פלילי בעת ייצוג והגנה פלילית בבית המשפט

הסתבכות בפלילים היא עסק לא נעים, בלשון המעטה. בניגוד להנחה הרווחת בציבור, הסתבכות בפלילים והעמדה לדין פלילי היא ממש לא רק נחלתם של “עבריינים מקצועיים”, שבחרו בפשע כדרך חיים. רבים המסתבכים בפלילים הם אנשים “נורמטיביים”, כאלו שמעולם לא עסקו בפלילים לפני כן ומוצאים עצמם בעולם ובסיטואציה לא מוכרת: מעצר, חקירות באזהרה, משפט פלילי בו מדינת ישראל מאשימה אותם בהאשמות חמורות כאלו ואחרות.

כך למשל אנשים המסתבכים בתאונות דרכים לפעמים עומדים לדין פלילי בבית המשפט, מבלי שיש להם כלל עבר פלילי; אחרים עומדים לדין פלילי בשל עבירות מס ועבירות כלכליות שונות; ויש כאלו המסתבכים בתגרה חד פעמית ומוצאים עצמם במרכזו של כתב אישום פלילי, אנשים שמהלך גירושין או אפילו ויכוח אם בת\בן הזוג מוצאים מתמודדים עם תלונה בגין אלימות במשפחה וישנם גם כאלו שנתנו לחבר ג’וינט ופתאום מוגש נגדם כתב אישום בגין עבירה של הספקת סם מסוכן.

בניגוד למה שרואים בטלוויזיה ובסרטים, עולם המשפט הפלילי אינו זוהר כלל וכלל. הפרק לא נגמר אחרי 45 דקות, והפשע לא נפתר בתוך כמה דקות. גם המשפט הפלילי עצמו אינו הליך קצר. הוא יכול לקחת חודשים ואפילו שנים, תלוי במורכבות התיק.

עולם המשפט הפלילי הוא עולם מורכב מאוד, מלא בפרטים טכניים וחוקים קטנים שצריך להכיר אותם, על מנת לנסות ולאתגר את הסטטיסטיקה הבלתי נתפסת לפיה למעלה מ-90% מכתבי האישום המוגשים במדינת ישראל מסתיימים בהרשעה או בעיסקת טיעון.

לאדם מן השורה, שאין לו בדרך כלל השכלה משפטית, אין שום סיכוי לנצח לבדו במשפט פלילי מול אנשי הפרקליטות המנוסים והנחושים להביא להרשעתו. זאת למרות שנתונה לאדם זכות יסוד להגן על עצמו בבית המשפט ללא שימוש בעורך דין.

אז למה צריך עורך דין? איך לבחור עורך דין מתאים שיגן עליך במשפט הפלילי?

עורך דין פלילי מנוסה – עוגן בייצוג והגנה פלילית בבית המשפט

עורך דין פלילי מנוסה מכיר את כל הניואנסים של סדר הדין הפלילי, פקודת הראיות ושאר החוקים המכתיבים את ההתנהלות של משפט פלילי. ההיכרות הזו עם החוק אינה אקדמית בלבד, אלא מעשית וחשובה: יש הבדל בין התיאוריה של התנהלות משפט פלילי לבין המציאות בפועל המתרחשת מדי יום בבתי המשפט השונים בישראל.

לידיעה המעמיקה הזו יש יתרונות חשובים בייצוג והגנה פלילית בבית המשפט – למשל בדיון על ראיות מסויימות, האם הן קבילות, האם צריך לפסול אותן, האמינות של עדויות וראיות מסויימות ועוד.

הערך השני הוא כמובן הניסיון, שאין לו תחליף. רק עורך דין פלילי שהופיע פעמים רבות בכל סוגי המשפט הפלילי יכול לנהל הגנה פלילית יעילה, מתוך היכרות עם הנפשות הפועלות – השופטים ואופי ניהול המשפט המשתנה משופט לשופט, התובעים והפרקליטים השונים ועוד.

גם הניסיון בחקירת עדים ובחקירה נגדית של עדים הינו בעל חשיבות מכרעת – האם עורך הדין שלך יוכל לערער את אמינות עדי התביעה השונים? האם יוכל לערער את החוזק של ראיות תביעה קריטיות? האם יוכל לגייס עדים ומומחים שיחזקו את קו ההגנה שלך?

השילוב של ידע וניסיון של עורך דין פלילי ותיק ומנוסה הוא מפתח לסיכוי מוגבר לצאת זכאי בעת הגשת כתב אישום פלילי כנגדך.

ייצוג והגנה פלילית בבית משפט – טיעונים והסדרי טיעון

לא פעם במשפטים פליליים נוצר חלון הזדמנויות שניתן לנצל לצורך הגעה להסדרי טיעון מול הרשות התובעת, הסדר טיעון כאמור יביא לחזרת התביעה מכתב האישום במקרים מסוימים ובמקרים אחרים להפחתה משמעותית של רף הענישה הצפוי בתיק. רק עורך דין פלילי מנוסה ידע לזהות בזמן אמת את חלון ההזדמנויות ברגע הנכון ולנצלו, משפט פלילי הינו הליך דינמי והמטוטלת יכולה להשתנות מצד לצד במהרה ולכן חשוב לזהות את ההזדמנות ולהכות בברזל בעודו חם.

לא מספיק לזהות את ההזדמנויות הללו; חשוב לדעת לממש אותן במשא ומתן נכון מול נציגי התביעה במשפט, כדי למקסם את ההישגים לטובת הלקוח הנאשם במשפט ולהגיע לידי הסכמה עם התביעה.

השלב הארי והכי חשוב במשפט הפלילי הוא שלב הטיעונים – זהו השלב שבו עולים הטיעונים השונים במהלך המשפט. יש חשיבות להעלאת טיעונים מסוימים תוך חשיבה הצופה פני עתיד, תוך תכנון טיעונים עתידיים בזמן הסיכומים או טיעונים לעונש. עורך דין פלילי מנוסה יודע להעלות טיעונים עוד בשלב ההוכחות במשפט, על מנת שישרתו את הטיעונים את הלקוח בשלב הטיעונים לעונש, במידה והלקוח שלו יורשע בדין.

בכך יכול ייצוג והגנה פלילית בבית המשפט על ידי עורך דין פלילי מנוסה להביא לזיכוי הנאשם או לכל הפחות להפחתה משמעותית בעונש, על ידי שימוש נכון בטיעונים בזמן המשפט ולקראת קביעת העונש, במידה והלקוח הורשע בכל זאת בדין.

עורך דין עמיחי ימין הינו עורך דין פלילי וותיק ומנוסה, המכיר את רזי הדין הפלילי בישראל והינו בעל היכרות עמוקה הן עם החוק והן עם ההתנהלות הרווחת בבתי הדין הפליליים במדינה. הידע והניסיון של עו”ד עמיחי ימין חילץ פעמים רבות את לקוחותיו מהרשעה בעת משפט פלילי שהתנהל כנגדם, ובמקרים רבים אחרים הביא להפחתה משמעותית בענישה כנגדם.
ייצוג והגנה פלילית בבית משפט
עו"ד עמיחי ימין